Motivatie | Passies en waarden | oefening

Kracht en kwaliteit worden voor een belangrijk deel bepaald door je hart. Als je ergens honderd procent achter staat, geef je je helemaal en ben je tot veel meer in staat. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij je motivatie. Twee aspecten van je motivatie zijn: Je passies en je waarden/drijfveren.

1. Passies

Welke activiteit, idee of onderwerp roept levendige en sterke gevoelens bij je op? Waar krijg je energie van? Waar heb je werkelijk alles voor over? Wat zijn jouw succeservaringen, waar ben je echt trots op? Je kunt iets een passie noemen, als je over een activiteit, idee of onderwerp alle of meerdere van de volgende stellingen kunt bevestigen:

  • Vergeet de tijd, als ik ermee bezig ben;
  • Ik ben op dit terrein tot meer in staat dan normaal;
  • Ik voel mijn energie sterker dan normaal bruisen als ik met dit onderwerp, deze activiteit bezig ben;
  • Ik ben hier in mijn gedachten veel mee bezig;
  • Mijn enthousiasme is blijvend;
  • Ik voel zelfvertrouwen en kracht als ik hiermee bezig ben.

Welke activiteit, idee of onderwerp houdt jouw gedachten (op een positieve manier) steeds bezig? Voel je vrij en vul je passies in.

Oefening: Mijn passies zijn:

  • _
  • _
  • _

Bespreek met een goede vriend(in) jouw passies en welke plaats ze innemen in jouw levensplan en in jouw werkleven. Ga na of je iets van jouw passies terugvindt in je werk. Het kan zijn dat je nu moet erkennen, dat je geen passies hebt ontwikkeld in je leven. Bespreek dit met een goede vriend(in) en probeer hier ook conclusies aan te binden.

Oefening: Passies kansen geven

Hoe zou je meer ruimte kunnen scheppen voor passies in jouw werk en leven?

  • _
  • _
  • _

2. Waarden

Waarden kunnen een belangrijke brug vormen naar concrete plannen, een basis zijn voor je interesses en motivatie. Wat je belangrijk vindt, helpt je vaak om knopen door te hakken en om te kiezen tussen verschillende mogelijkheden. De volgende waarden worden vaak genoemd door mensen over de hele wereld als ze over hun werk praten.

Oefening: Mijn waarden / drijfveren

Welke van de volgende uitspraken zijn van toepassing op jou?

Screenshot at jan. 31 19-31-19

Kies nu de drie waarden / drijfveren uit deze reeks die je het belangrijkst vindt voor jezelf:

  1. _
  2. _
  3. _

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie